Vybrané slová po R

                                                    ZISTILI SME 

                                                             že v týchto vybraných slovách po R sa vždy píše tvrdé y :

ryba, rybka, rybička, rybník, rybina, rybacina, rybací, rybí, rybár, rybárka, rybársky, rybárik, rybačka, rybárčiť, rýchly, rýchlik, zrýchliť, zrýchľovať, rýchlodráha, rýchlovlak, rýchlosť, ryk, ryčať, ryť, rozrývať, vyrývať, rýľ, rýľovať, rydlo, rytec, preryť, rytina, rys, rysí, rysovať, narysovať, dorysovať, rysovací, nárys, pôdorys, obrys, rysavý, ryšavý, rýdzi, rýdzik, ryha, kryha, hrýzť, pohrýzť, zahryznúť, ohryzok, vyhryznúť, odhryznúť, prehryznúť, uhryznúť, hryzáky, hryzadlá, kryť, kryt, zákryt, skryť, ukryť, úkryt, vykryť, odokryť, prikryť, prikrývka, krypta, pokryť, pokrývač, krytina, skrýša, strýc, strýko, strýčko, stryná, strynka, ryža, ryžový, ryžovať, ryžovisko, bryndza, bryndzový, bryndzovník, bryndziar, bryndziareň, rýpať, rýpadlo, rypák, rypáčik, vyrýpať, prerýpať, rytier, rytiersky, koryto, korýtko, korytnačka, korytár, Korytnica, rým, rýmovať, rýmovačka, trýzniť, tryzna, trysk, varyto, úryvok, poryv, brýzgať, prýštiť, Torysa

NAVŠTÍVILI SME 

Herliansky gejzír
Raz v lete sme boli v rybárskej oblasti Ružín. Ryby sme nechytali, lebo sme nemali rybársky lístok. Ani hodinu od tejto rybárskej oblasti sa nachádza obec Herľany. Je tam Herliansky gejzír, ktorý jej jediný na Slovensku. Gejzír prýšti zo zeme iba v určitú hodinu a každý druhý deň. Rýchlo sme nasadli do auta a ponáhľali sme sa naň pozrieť. Celou cestou nás trýznila myšlienka, či to stihneme, lebo cesta bola samá ryha. Dorazili sme včas. Gejzír začal prýštiť najskôr pomaly, potom vytryskol do výšky. Mal približne 20 metrov a trval necelú polhodinu. 
                                                                                                                                                       (Erik Zachar)

OBJAVILI SME 

Spoločne sme porozmýšľali, v akých rozprávkach a filmoch vystupujú ryby alebo veľryby:

  • Janko Pipora (hlavného hrdinu príbehu zjedla ryba)
  • Hľadá sa Dory (zábudlivá ryba hľadá svoj domov)
  • Krtko a rybka (krtko zachráni malú rybku pred dravou šťukou)
  • SpongeBob (príbeh morskej huby, ktorá žije so svojimi rybími kamarátmi na dne oceánu)
  • More kúziel (kreslená rozprávka, v ktorej sú hlavnými postavami rôzne druhy rýb)
  • Flip a Flap (dve zábavné rybičky, ktoré žijú v malom akváriu)
  • Aloha, Havaj! (príbeh o havajskom princovi, ktorého kráľovná Tichého oceánu premenila na rybu
  • Aquaman (akčný film z podmorského sveta)

  • Doba ľadová (dravé ryby chcú uhryznúť veveričku)
  • Happy feet (animovaný príbeh o tučniakoch, ktorí hladujú, lebo všetky ryby im vychytali ľudia)
  • Hľadá sa Nemo (otec malej oranžovobielej rybky hľadá svojho strateného syna)
  • Príbeh žraloka (niekoľko žralokov ohrozuje celý podmorský svet)
  • O rybárovi a zlatej rybke (čarovná rybka splní rybárovi a jeho žene 3 priania)
  • Príšerky pod hladinou (hlavné postavy sú morské ryby)
  • Pinocchio (veľryba spolu s inými rybami prehltne aj Pinocchiovho otca)
  • Ariel (morská víla má niekoľko rybích priateľov)
  • Flipper (delfín, ktorý sa priatelí nielen s rybami, ale aj s ľuďmi)
  • Medvedí bratia (dvaja bratia lovia ryby v ľudskej aj zvieracej podobe)
  • Pomoc, som ryba! (deti sa premenia na ryby)
  • Zlatovláska (princ pomohol rybe, ona sa mu za pomoc odvďačila)
  • H2O, stačí pridať vodu (4 dievčatá sa po dotyku s vodou menia na morské panny s rybími chvostami)
  • Ako utopiť doktora Mráčka (vodníci sa vedia premeniť na ryby)
  • Zachraňte Willyho! (príbeh priateľstva chlapca a veľryby)

                                                                                                                                              (kolektívna práca)

Kto má rád ryby?

Dnes sa nás pani učiteľka pýtala, či máme radi ryby. 17 deti obľubuje ryby a rybie výrobky, ale 7 detí nemôže rybacinu ani cítiť. Niektorým ryby smrdia, iným sa zas nechce vyberať rybie kosti. Ani ja nemám ryby rada. Ryby by sme však mali pravidelne jesť, lebo sú veľmi zdravé. Rybí olej pomáha napríklad na rast kostí, vlasov a nechtov. Keď sa nám zapichne rybia kosť v krku, mali by sme ísť rýchlo na pohotovosť.

                                                                                                                                         (Alžbetka Miklášová)

Kto si obhrýza nechty?

Zistili sme, že v našej triede je až 12 detí, ktoré si obhrýzajú nechty. Obhryzené nechty si často skrývajú, lebo sa za ne hanbia. Tento zlozvyk je nielen nepekný, ale aj nebezpečný. Pri obhrýzaní nechtov sa môžu do nášho tela dostať nejaké baktérie. Na hodine informatiky sme sa pokúsili tieto informácie vložiť do grafov. Hoci sme prvýkrát pracovali s programom Excel, prácu s ním sme rýchlo pochopili. Práca z grafmi nás tak bavila, že sme graficky spracovali aj ďalšie údaje. Minulý rok sme vyhlásili súťaž o to, kto si ako prvý prestane obhrýzať nechty. Víťazom bol Marko, ktorý ako odmenu získal krásnu manikúru. 

                                                                                                                                                  (Samko Gelien)

Koľko rýchlikov stojí v Ilave?

V Ilave stoja rýchliky o 5:38 hod., 12:18 hod. a o 22:23 hod. Rýchliky majú svoje vlastné mená, napríklad: Považan, Tatran, Spišan, Ružín a pod. Rýchlovlakyrýchlejšie ako rýchliky a osobné vlaky. Najrýchlejší z nich je Šanghajský maglev v Číne. Jazdí rýchlosťou 431 kilometrov za hodinu (km/hod.). Jeho rekordná rýchlosť je 600 km/hod. Najrýchlejší európsky vlak je Ice3 v Nemecku. Jazdí rýchlosťou 330km/hod., a to chodí po koľajniciach! Moderné rýchlovlaky sa vznášajú v magnetickom poli. Rozdiel medzi rýchlikom a osobným vlakom je taký, že vlak stojí v každej stanici a rýchlik nie. V porovnaní s rýchlovlakmi sa niekomu môže zdať, že osobný vlak ide pomaly ako korytnačka. Rýchliky sú na informačnej tabuli znázornené červenou. farbou.                                                   

                                                                                                                                           (Peťko Záhumenský)

Ako sa robí vodný ježko?

Do uzatvárateľného sáčku nalejeme vodu. Nastrúhanými pastelkami prepichneme sáčok z jednej strany na druhú. Pozor! Nepracujeme rýchlo, aby sme v triede neurobili rybník. Náš ježko bol pokrytý "pichliačmi" zo všetkých strán. Pri jeho výrobe sme zažili kopec zábavy. Netušili sme, že na to stačí len sáčok a rysovacie potreby. Keď sme ceruzky povyberali, voda zo sáčku prýštila na všetky strany.

                                                                                                                                                (Miško Porubčan)

Ako a načo sa používa zubná niť

Aby sme mohli hrýzť, musíme mať zdravé zuby. Mali by sme jesť veľa zeleniny, ovocia, syr, bryndzu, ryby a ryžu. Pýtate sa prečo? Aby sa nám nerobili zubné kazy. Ak sa nám predsa robia kazy medzi zubami, mali by sme urýchlene začať používať zubnú niť. Používa sa tak, že do ryhy medzi zubami zasunieme zubnú niť a trocha sa porýpeme medzi zubami. Je to také malé trýznenie, ale výsledok stojí za to. Ak si zuby nebudeme pravidelne čistiť, veľmi rýchlo sa nám pokazia. Ak sa nechceme trýzniť bolesťou a hrýzť umelými zubami, mali by sme ich vzorne čistiť. Mali by byť vyblýskané ako rytierova zbroj. Potom budeme môcť hrýzť úplne všetko a bude na nás pyšný aj náš strýc.

                                                                                                                                                (Martinka Filová)

Význam málo používaných vybraných slov po r: 

  • PORYV – náraz, prudký závan (vetra) 
  • PRÝŠTIŤ – prameniť, vyvierať (napr. spod skaly prýšti voda, cit prýšti zo srdca) 
  • TRYSK – cval (kôň išiel tryskom
  • BRÝZGAŤ – špiniť, nadávať 
  • VARYTO – staročeský hudobný nástroj podobný harfe 
  • TRYZNA – slávnosť na počesť zosnulých 

SPOZNALI SME 

Martinkina rybka

Tetra neónová je druh ryby, ktorá je často chovaná ako akváriová ryba. Je to prípad aj mojej "neonky". Žije spolu s ostatnými rybami v malom akváriu u mňa v detskej izbe. Vie rýchlo plávať a rada sa pred ostatnými skrýva. Je to malá rybka s priesvitnými plutvami. Cez celé telo má tyrkysovomodrý svietiaci pruh. Zadná časť tela je červená. Dorastá do veľkosti 3-5cm. Pochádza z Južnej Ameriky. Rada rýpe do ostatných rybiek okolo. Je rýchlejšia ako susedova korytnačka. Kŕmime ju vločkovým krmivom. Kŕmiť sa môže maximálne 2x za deň. Dožíva sa 4-5 rokov. Tá moja má 3 roky. Rada ryje v kamienkoch a hľadá si tam potravu.    

                                                                                                                                               (Martinka Filová)

Ninkine činčily

Činčila je známa tým, že má hustý kožuch. Toto zviera pochádza z Južnej Ameriky. Živí sa sušenou repou, sušenou mrkvou, mliečnymi peletami, senom a drevom. Je to najmúdrejší hlodavec. Činčila má ostré hryzáky, lebo nám už niekoľkokrát prehrýzla pletivo a dostala sa na slobodu. Činčilu musíme kúpať v piesku, aby mala pekný a hustý kožuch. Keď činčily poslúchajú, dávam im semienka, sušené banány, goji a sušené jablká. Vedia rýchlo behať. Doma mám dve činčily. Aj keď ma často pohryznú do prsta, mám ich moc rada. Sú to moje zlatíčka. Jedna sa volá Lili a druhá sa volá Mína. 

                                                                                                                                                  (Ninka Ivanová)

Martinkin škrečok

V piatok k nám prišiel na návštevu do triedy môj škrečok Lentilka. Má veľké hryzáky, ktorými ma už veľakrát pohrýzol. Veľmi rád obhrýza svoju klietku. Pohryzie aj tých, ktorí mu dávajú do klietky prsty. Dávame mu často aj čerstvé jablko a mrkvu. On to potom rýchlo rozhryzie. Keď sa ho snažím chytiť, pohryzie ma a rýchlo behá po celej klietke. Veľmi rád sa skrýva vo svojom domčeku a pod kolotočom. Svojim ňufáčikom často rozrýva piliny na všetky strany.

                                                                                                                                           (Martinka Kocúrová)

Naša Timka ako rybárka

Dnes som do školy doniesla na ukážku rybárske veci. Ryby nás nemôžu pohrýzť, pretože nemajú zuby ako my. Ale niektoré nás môžu pohrýzť, ako napríklad pstruh. Rybárčeniu sa venujem už od piatich rokov. U nás v triede chytáme ryby dvaja. Ja a Samo. Ryby vedia rýchlo plávať. Vo Váhu nežijú korytnačky, ale ryby. Ryby nemôžu jesť niektoré naše jedlá. Ako napríklad bryndzu alebo ryžu, pretože by umreli. Ryby sa vedia veľmi dobre orientovať vo vode. Rys by určite rybu zjedol.

                                                                                                                                            (Timka Slugeňová)

Lenkin škrečok

Môj škrečok sa volá Ela. Je dosť plachá a rada všetkých hryzie. Má už 3 roky. Jej hryzáky sú veľmi ostré. Býva v klietke v mojej izbe. Rada hryzie žrádlo, ktoré jej dávame. Miluje sušené banány. Jej obľúbenou aktivitou je behanie na kolotoči a obhrýzanie klietky. V klietke má vápennú kocku, ktorá slúži na obhrýzanie a ostrenie hryzákov. Nemá rada ryby. Keď ju vyťahujeme, robí veľký ryk. Jej farba tela je šedá a biela. Chceli by ste aj vy škrečka?

                                                                                                                                              (Lenka Mráziková)

Eliškin liptovský lysko

V stredu som do školy priniesla králika. Bola to samička Dorka s veľkými hryzákmi. Nebola ryšavá, ale hnedá. Bola veľmi vystrašená, a tak nechcela hrýzť do jablka. Hľadala si skrýšu, kde by nepočula ten ryk. Nemala sa s čím ani prikryť, a tak začala rýpať do prepravného boxu. Keby mohla, určite by utiekla ako rýchlik. Keďže sme ju nechceli trýzniť, bola u nás len jednu vyučovaciu hodinu. Doma však zistila, že bolo zbytočné panikáriť a rýchlo sa pustila do jedenia.

                                                                                                                                             (Eliška Gregorová)

Rybky gupky dúhové

Gupka dúhová je nenáročná ryba na chov v akváriu. Žije v menšom akváriu s kamarátmi rybkami. Je veľmi rýchla a väčšinou sa skrýva v listoch za koreňom. Je to malinká rybka s krásnym chvostom, ktorý je sfarbený do oranžovej farby. Rybky, keď sú hladné, obhrýzajú listy. Kŕmime ich 2 krát za deň krmivom pre ryby. Chutia im aj muchy. Rybky radi ryjú do kamienkov a slimákov. Slimáky sú pomalé, ale dokážu sa vyšplhať až na hladinu. Potom sa pustia skla a nechajú sa unášať prúdom vody na hladine. Následne rýchlo spadnú dole a zaryjú sa do kamienkov.

                                                                                                                                              (Lucka Lovišková) 

Karimov psík

Už dva mesiace nám robí doma radosť náš psík Foxy. Je to síce len šteniatko, ale je rýchly ako blesk. Na dvore sa rád hrá na skrývačku a hľadá ukryté hračky. Keď je vnútri, trýzni plyšové hračky a chce im odhryznúť chvosty. Foxy má ostré hryzáky, ktorými obhrýza kostičky. Svojimi ostrými hryzákmi vie urobiť ryhu aj do dreva a potom ho celé rozhryzie. Rád žerie ryžu s mäsom a oblizuje tavený syr. Ešte neskúšal ryby, ale určite by mu chutili. Je to dobrý strážnik, vždy hlási, keď k nám ktosi ide. Niekedy aj vyje ako malý ryšavý vlk. Život so psíkom je krásny a dni s ním rýchlo ubiehajú.

                                                                                                                                                    (Karim Marguš)

VYHĽADALI SME 

Zaujímavosti o zvieratách: 

  • ryby - sú stavovce adaptované na život vo vode. Táto skupina živočíchov zahŕňa asi 20 000 - 29 000 druhov, čo je asi 60% všetkých druhov stavovcov. Veda o rybách sa nazýva ichtyológia. Každý rok sa v prírode objaví približne 100 nových druhov. Sú to najstaršie stavovce na svete. Pred približne 450 miliónmi rokov žili v mori praveké panciernaté praryby, ktoré ešte nemali kostry. Obývali sladké aj slané vody. Ryby rozdeľujeme na bylinožravé a dravé, ktoré lovia iné zvieratá. Skoro všetky ryby kladú ikry.                                                                                               (Miško Kršák)
  • Rys ostrovid je najväčšou európskou mačkovitou šelmou. Samce vážia od 18 do 30 kg a samice od 10 do 21 kg. Charakteristickým znakom všetkých rysov sú trojuholníkové uši s čiernymi chlpmi na ich koncoch a čierny koniec chvosta. Základná farba jeho srsti je šedá so žltkastým až hrdzavým sfarbením a s hnedými až červenohnedými škvrnami. Stredom chrbta sa tiahne tmavý pás, brucho je svetlejšie až biele. Rys je aktívny hlavne počas noci, na tichých lokalitách môže byť viditeľný aj cez deň, kedy sa rád slní. Samec žije samotársky. Dospelé rysy si vytyčujú teritórium. Teritória dvoch samcov sa spravidla neprekrývajú. Rys na svoju obeť číha v úkryte. Menšiu korisť zabíja zahryznutím sa do hlavy, väčšiu zahryznutím sa do hrdla a zadusením. Rys má výborný zrak.

                                                                                                   (Janka Pejková)

Zaujímavosti o zemepisných názvoch:

Torysa je obec na Slovensku v okrese Sabinov. Preteká cez ňu rovnomenná rieka Torysa. Rieka Torysa pramení v Levočských vrchoch. Meria viac ako 129 km. Dĺžka splavovanej časti je 91 km. Torysa je splavná z Lipian. Rieka tečie niekoľkými smermi. Na východe Slovenska máme región hornej Torysy, nazývaný aj hornotoryšský región. Hlavnou osou územia je horný tok rieky Torysy a strediskovým centrom regiónu je mesto Lipany.                                                                                                                                                                                                                                                                    (Samko Gelien)     

VYMYSLELI SME 

Rytier z Korytnice

Babka mi čítala úryvok o rytierovi z Korytnice. Mal jednu korytnačku, ktorá plával v koryte. Korytnačku trýznil hladom. Rýchlo jej nasypal ryžu a bryndzu. Korytnačka začala hrýzť a keď jej to už nechutilo, tak sa v tom už len rýpala

                                                                                                                                                   (Tobias Schiller)

Vyfarbi podľa čísel: 

Vyfarbi podľa čísel:  

Vyfarbi podľa čísel:

1 - telová, 2 - oranžová, 3 - hnedá, 4 - červená, 5 - slabozelená, 6 - silnozelená, 7 - žltá, 8 - modrá

                                                                                                                                               (Lucka Lovišková)

Vyfarbi podľa čísel:  

1 - slabomodrá, 2 - žltá, 3 - silnomodrá, 4 - červená, 5 - hnedá, 6 - zelená , 7 - čierna, 8 - ryšavá, 9 - ružová, 10 - oranžová, 11 - žltá, 12 -fialová                                                        (Renátka Šandorová)

Bryndzové halušky

Keď zbadám bryndzu v obchode, rýchlo ju s mamou kúpim. Nebudem sa predsa trýzniť hladom! V hlave sa mi už rysuje, ako mama pripravuje bryndzové halušky. Nebudem sa v nich rýpať, zjem ich celé koryto!                                                                                                                                  (Sebastián Suchár)

Vyfarbi podľa čísel:  

ZHOTOVILI SME 

Kartónové ryby

Na výtvarnej výchove sme robili ryby. Ale nie také, ktoré plávajú v rybníku, riekach či mori, ale z kartónu. Najskôr sme na kartónový papier nakreslili obrys ryby. Rybu sme rozdelili na niekoľko častí. Potom sme ju vystrihli a nakoniec namaľovali ľubovoľnou farbou. Cez rybu išla niť, ktorou boli  jednotlivé časti ryby pospájané.

                                                                                                                                                   (Jakub Slamka)

Malé lietajúce tanieriky

Často sa nemôžem dočkať toho, čo budeme vyrábať na objaviteľskom krúžku. Občas si od nervozity obhrýzam aj nechty. Tentokrát si mal každý priniesť 7 plastových vrchnákov. Prekryli sme ich papierom na pečenie a pomaly prežehlili žehličkou. Nesmeli sme pracovať rýchlo, aby sa nám vrchnáky nepoposúvali. Vzniknuté tanieriky mali obrys kvetu. Môžu slúžiť ako podložky pod pohár alebo aj ako malé lietajúce taniere. Hotové výrobky sme si hneď vyskúšali v telocvični. Rýchlo sme pochopili, ako ich máme hádzať, aby doleteli čo najďalej. Ja si svoj tanierik nenechám, ale ho podarujem strýkovi a strynej

                                                                                                                                                     (Matúš Holba)

Zátišie s jablkom

Na hodine výtvarnej výchovy sme kreslili jablko. Najskôr sme si ceruzkou nakreslili jeho obrys, ktorý sme vyfarbili. Potom sme jablko nahryzli a nakreslili ho znova. Snažili sme sa zachytiť, akú stopu zanechali naše hryzáky. Na treťom obrázku už bolo jablko poriadne poobhrýzané z celej jednej strany. Ako posledné sme kreslili jablko, z ktorého zostal už len ohryzok. Výkres sa mi vydaril.

                                                                                                                                          (Renátka Šandorová)

Hroziaca ruka

Na objaviteľskom krúžku sme robili s pani učiteľkou pokus. Na pokus sme potrebovali gumené rukavice, zaváraninový pohár, ocot a sódu bikarbónu. Postupovali sme tak, že sme na dno pohára naliali trochu octu. Do gumenej rukavice sme nasypali sódu bikarbónu a prekryli sme ňou vrch pohára. Rýchlo sme z rukavice presypali sódu do octu v nádobe. Vzniknutá zmes začala zväčšovať svoj objem a nafukovať rukavicu, ktorá sa vystrela. Ak sme chceli pokus urýchliť, stačilo naliať do pohára viac octu. Občas rukavica aj vystrelila. Našťastie, nikto nebol od "výbušnej zmesi" zabrýzganý.

                                                                                                                                                 (Adam Sádecký)

Akrobat vo fľaši

Na objaviteľský krúžok sme si mali priniesť plastovú fľašu s vrchnákom. Na tenký papier sme si nakreslili obrys panáčika. Toho sme potom vyfarbili a vystrihli. Do vrchnáku sme pomocou ihlice vyryli dieru. Cez ňu sme prepchali niť, na ňu sme zavesili panáčika a ukryli ho do fľaše. Rýchlo sme si treli balón o vlasy. Keď sme ho priložili k fľaši, panáčik sa začal hýbať. Čím rýchlejšie sme treli balón o vlasy, tým rýchlejšie sa panáčik hýbal. Najrýchlejšie sa hýbal, keď sme k fľaši priložili zelektrizované pravítko alebo mikroténový sáčok.

                                                                                                                                                        (Filip Hudec)

Tanec duchov

Na objaviteľskom krúžku sme sa pokúsili roztancovať papierových duchov bez toho, aby sme sa ich dotkli. Nikto zo spolužiakov neskrýval veľkú zvedavosť. Ako prvé sme na pokus potrebovali kovovú misku, ktorú sme prekryli fóliou. Potom sme potrebovali vyrobiť papierových duchov. Na tenký papier sme si narysovali obrysy duchov a nožnicami sme ich rýchlo, ale opatrne vystrihli. Keď sme mali obrysy vystrihnuté, položili sme ich na fóliu. Potom sme pustili rádio a duchovia sa začali rýchlo pohybovať. Čím rádio vydávalo väčší ryk, tým tancovali duchovia rýchlejšie. Bola to veľká zábava.

                                                                                                                                                   (Marko Kňažek)

OCHUTNALI SME 

Bryndzové jednohubky

Najskôr sme chceli urobiť jednohubky s rybacou nátierkou, ale potom sme si to rozmysleli, lebo veľa detí z našej triedy rybacinu nemá v láske. Keďže bryndza sa považuje za typické slovenské jedlo, rozhodli sme sa urobiť nátierku práve z nej. Najskôr sme si ju vymiešali s maslom a zmiešali s paprikou a troškou soli. Potom sme si nakrájali rožky na kolieska. Nepracovali sme rýchlo, aby sme sa neporezali. Bryndzovú nátierku sme natreli na rožky. Na vrch sme položili plátkový syr, ktorý sme vykrojili do tvaru srdiečok, kvetov či trojlístkov. Na záver sme jednohubky dozdobili reďkovkou alebo uhorkou. Jednohubky na rýchle zahryznutie boli veľmi chutné. Chutili nám o to viac, že sme si ich pripravili sami. 

                                                                                                                                              (kolektívna práca)   

SÚŤAŽILI SME  

O najkrajšiu karnevalovú masku

Dnes bolo v škole počuť ryk detí. "Rýchlo bež, je karneval" zakričal ryšavý Miško. Odhryzol som si z jablka a obliekol masku. Obliekanie bolo celkom trýznivé. Masku snehuliaka som si obliekal poriadne, aby ma celého zakryla. Dobre ukrytý bol aj Peťo, ktorý mal masku ducha. Masky detí sa mi páčili, ale chýbali mi Ninja korytnačky a zlatá rybka

                                                                                                                                                   (Miško Felis)

Sedem rytierskych cností

V stredoveku chlapci z urodzených rodín vstupovali vo veku 7 rokov ako pážatá do služieb niektorého vladára či rytiera, kde sa do 14 rokov učili posluhovať a spoločensky správať. V štrnástich rokoch získali právo nosiť meč a stali sa zbrojnošmi. Boli v službách rytierov, nosili im zbraň, starali sa o kone, učili sa jazdiť na koni, narábať so zbraňou, zápasiť a poľovať. Potom ich slávnostne pasovali za rytierov. Takto boli pripravení biť sa za kráľa, byť galantní k ženám a pobožne sa chovať v kostole. Obsahom ich vzdelania bolo osvojenie si "siedmich rytierskych cností" a to:

  • jazda na koni
  • plávanie
  • streľba
  • zápasy
  • lov
  • šachová hra
  • písanie veršov

Začiatkom februára sme mali netradičnú hodinu slovenského jazyka, počas ktorej sme sa stali na chvíľu aj my rytiermi usilujúcimi sa získať všetkých sedem rytierskych cností. Nakoľko však nežijeme v stredoveku, trošku sme si ich upravili:

  • súboje sme začali precvičovaním bystrosti, kedy sme mali čo najrýchlejšie vložiť do hrebeňovky slová so spodobovaním
  • ďalšiu rytiersku cnosť, rýchlosť, sme mohli získať rýchlym vymýšľaním jednoslabičných vybraných slov
  • naša pohotovosť sa zas prejavila pri hľadaní vybraných slov po R ukrytých v osemsmerovke 
  • štvrté zadanie spočívalo v tvorení rýmov na vybrané slová, čím sme si precvičili svoju tvorivosť
  • našu vynaliezavosť sme si mohli otestovať pri tvorbe viet, v ktorých sa jednotlivé slová začínali všetkými písmenami abecedy
  • trpezlivosťou sa vyznačovali tí, ktorí našli na mape Slovenska čo najviac zemepisných názvov, v ktorých sa po obojakých spoluhláskach písalo y alebo ý
  • kto zvládol predchádzajúce úlohy, mal možnosť prejaviť svoju pozornosť priradením zvieraťa k jeho obrysu. Túto cnosť však získal len ten, kto vedel dané zviera pomenovať aj anglickým výrazom.

Za každé splnenie úlohy sme získavali body v podobe rybích šupiniek. Kto ich získal najviac, mohol byť pasovaný za rytiera.

                                                                                                                                              (kolektívna práca) 

Štvrtácka olympiáda

Na hodine telesnej výchovy sme zisťovali, kto je v našej triede najrýchlejší

V rýchlostných súťažiach sme pokračovali aj na objaviteľskom krúžku. A tu sú najrýchlejší z najrýchlejších:

NESTROSKOTAJME NA 

  • skrývať - krívať 
  • skrýva - skriví 
  • ryža - rizoto 
  • kryštál (cukor, soľ, ľad) - krištáľ (voda, prameň, váza, druh skla) 
  • vyryť (jamku) - víriť (vodu) 
  • ryčať (ako zviera) - rinčať (okovami) 
  • ryčať - kričať 
  • rým (v básni) - Rím (mesto)
  • prikry (zakry) - príkry (príliš sladký)
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky